ارتباط ویتامین Dبا دیابت بیش از چاقی است

23 فوریه 2015-  خطر ابتلا به دیابت در افرادیکه با کمبود ویتامینD روبرو هستند بیشتر است و این احتمال به وزن این افراد ارتباطی ندارد.

ویتامین Dبه جذب کلسیم در بدن کمک می کند وسبب حفظ سلامت استخوانها وماهیچه ها می شود. پوست بطور طبیعی پس از قرار گرفتن درمعرض نور خورشید ویتامین D تولید  می کند، همچنین افراد  مقادیر کمی ویتامین Dازطریق مواد غذایی نظیر شیرغنی شده با ویتامین Dدریافت می کنند. بر اساس تخمین های موجود بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان با کمبود ویتامین Dروبرو هستند  و این به دلیل قرار نگرفتن در معرض نورکافی خورشید است.

نتایج این تحقیق درمجله ی Clinical Endocrinology & Metabolismمنتشر شد و به روشن شدن ارتباط بین ویتامین D، چاقی و دیابت کمک کرد.

باتوجه به بیانیه های جوامع علمی درباره ی اثرات غیراسکلتی  ویتامین D، مطالعات نشان داده است که افرادی با مقدار کم ویتامین Dاحتمال بیشتری برای افزایش وزن وچاقی دارند، احتمال ابتلا  آنها همچنین به دیابت نوع 2، پیش دیابت و سندرم متابولیک  نسبت به افرادیکه مقدار ویتامین Dدربدنشان طبیعی می باشد ، بیشتر است.

 نویسندگان این تحقیق می گویند: نقطه ی قوت این پژوهش در مقایسه ی مقدار ویتامین  D  درافرادی با طیف گسترده ی وزنی (از افراد لاغر تا چاق مفرط و چاقی مرضی) و درنظر گرفتن ابتلا این افراد به دیابت است. در این مطالعه ی مقطعی بیومارکرهای ویتامین Dدر 118 شرکت کننده  در بیمارستان  دانشگاه Virgen de la Victoriaدر مالاگا و 30 شرکت کننده در بیمارستان دانشگاه دکتر Josep Truetaدر Gironaدر اسپانیا مقایسه گردید. تمام شرکت کنندگان بر اساس نمایه ی توده ی بدنی وهمچنین ابتلا به دیابت، پیش دیابت یا عدم ابتلا به اختلالات گلایسمیک طبقه بندی شدند. محققان مقدار ویتامین Dرا در خون شرکت کنندگان و بیان ژن گیرنده ی ویتامینDرا در بافت چربی اندازه گیری  نمودند.

تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان داد افراد چاقی که به اختلالات متابولیسم گلوکز مبتلا نیستند دارای مقدار ویتامین  Dبالاتری  در مقایسه با افراد  دیابتی هستند. به همین  ترتیب افراد لاغر مبتلا به  دیابت یا سایر  اختلالات متابولیسمی گلوکز بیشتر احتمال ابتلا به کمبود ویتامین  Dرا نسبت به افراد  دیگر داشتند. مقدار ویتامین Dبطور مستقیم با مقدار گلوکز در ارتباط است و ربطی به BMIافراد ندارد.

پرفسور Gonzálezمی گوید: یافته های ما نشان می دهد که ویتامین Dبیشتر با متابولیسم گلوکز درارتباط است تا با چاقی، بر اساس نتایج این تحقیق کمبود ویتامینDو چاقی بطور سینرژیک (با همکاری یکدیگر) سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت یا سایر اختلالات متابولیک می شوند. یک فرد متوسط می تواند با تغذیه ی سالم  و قرار گرفتن در فضای باز و نورخورشید خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهد.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150223140945.htm